• قرارگاه قهرمانان در حال خواندن کتاب قرارگاه قهرمانان در منزل
    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 10
  • بعنوان کسی که در دوران مدیریت دکتر مجتهدی در دبیرستان البرز درس خوانده ام و نتیجه ای که از خواندن این کتاب می گیرم می توان گفت بی شک اغراق نیست اگر بگوییم در طول سده ی گذشته دکتر محمدعلی مجتهدی یکی از تاثیرگذارترین افراد در توسعه آموزش در ایران بوده است.

    سی و هفت سال رئیس دبیرستان البرز ، تاسیس دانشگاه صنعتی شریف ، تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران و ریاست در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شیراز بخشی از کارنامه پربار ایشان است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 10
  • اندیشه ی البرز (یادنامه ی دکتر محمدعلی مجتهدی) در حال مطالعه کتاب اندیشه ی البرز در منزل
    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 12
  • رنجر تگزاس در حال خواندن کتاب رنجر تگزاس در منزل.
    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 15
  • سرانجام امروز 1403/04/24 کتاب" جنگ خاموش من" کیم فلیبی را خواندش را به اتمام رساندم . این کتاب را یکی از دوستانم که استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران می باشد معرفی کرد و من خریدم  و خواندم. متاسفانه مطلب دندان گیری برایم نداشت و فقط کارهای روزمره اش را شرح داده بود و سرویس مخفی انگلیس را یک سازمان دست و پا چلفتی نشان داده بود که بنظرم اغراق کرده بود شاید هم بدلیل نفوذی بودن از کا گ ب باید هم آنها را احمق جلوه دهد. بهرحال این کتاب هیجان و تیریک های کتب جاسوسی را ندارد و خواندن این کتاب را اتلاف وقت می دانم و خریدن و خواندن آنرا توصیه نمی کنم.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 18
  • بالاخره توانستم امروز سه شنبه مورخ 19 تیر ماه سال 1403 برابر با سوم محرم خواندن این رمان را به پایان برسانم و همچنان بدنبال کلینگزور بمانم . در این کتاب با تعداد زیادی از فیزیک‌دانان مشهور چون نیلز بور ، اروین شرودینگر، اشتارک ماکس پلانگ ، ورنر هایزینبرگ ، آلبرت انیشتین،  فون نویمان فون لاویه ،آرنولد زومرفلد و...و مباحث علمی فیزیک چون : نسبیت ، شکافت اتم ، اصل عدم قطعیت ،  فیزیک کوانتوم ، مکانیک امواج ،نظریه تصادف، مدل اتمی بور، مکانیک ماتریس و ...آشنا شدم . مباحث و موضوعات علمی فیزیک این کتاب  از 1920 تا 1947 را شامل می شد. به نظر من بد نیست، فیزیکدانان عزیز نیز یکبار این کتاب را بخوانند، شاید برایشان جالب باشد.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 19
  •  درباره نویسنده کتاب فرزند سرنوشت : رکن‌الدین آرین‌نژاد متخلص به شاپور (زادهٔ 1303 – درگذشتهٔ 1346 خورشیدی) معروف‌ترین پاورقی‌نویس دههٔ 30 شمسی.او کارگر چاپخانه بود و با نثری احساساتی برای مجلات عامه‌پسند داستان‌های شورانگیز تاریخی-عشقی می‌نوشت. شاپور آرین‌نژاد همواره به نگارش داستانهای مسلسل، کوتاه، نوول، فانتازی، رپرتاژ و مقالات متنوع در جراید مشغول بود، و به علت اشتیاق به نگارش، مشاغل اداری را رها و به‌طور حرفه‌ای به نویسندگی روی آورد.کتاب ده مرد رشید از مشهورترین آثار او میباشد.  

     

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 17
  • عنوان فرماند‌هان نظامی دربرگیرنده‌ی مجموعه‌ی متنوعی از اشخاص است که وظایفشان در‌گذر زمان، به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعی و پیشرفت فناوری دستخوش تغییرات اساسی شده است. در کتاب حاضر از مردانی نام برده شده که در تمام سطوح ‌نظامی و طبقات ‌اجتماعی فعالیت داشته‌اند، از جنگجویان شکست‌ناپذیر گرفته تا سربازان آماده به خدمت و وظیفه‌شناس، از پادشاهان و فرمانروایان امپراتوری‌های بزرگ تا شهروندان معمولی که به اقتضای شرایط مجبور به حضور در خطوط مقدم جنگ شدند. برخی از آنان از جنگ و کشتار راضی بودند و برخی دیگر از کار خود نفرت داشتند و شاید با دوک ولینگتون هم عقیده بودند که (بزرگ‌ترین نکت‌ها پس از جنگ مغلوب، جنگی است که فاتح آنیم). اعتبار و جایگاه فرماندهان نظامی به عنوان الگویی برای جامعه، در چند دهه‌‌ی اخیر بسیار کاهش یافته است. نام‌آورانی چون اسکندر‌مقدونی و ژولیوس‌سزار که زمانی قهرمان نامیده می‌شدند، امروزه در مقالات و زندگی‌نامه‌های تجدید‌نظر‌طلبانه، به دلیل شهوت‌قدرت و کشتارهای بی‌حد‌و‌مردز مورد انتقاد قرار می‌گیرند. با‌این‌حال، اغلب نام‌هایی که در‌این کتاب گرد‌آوری شده‌اند، فرماندهانی بودند که خصائل انسانی داشتند. ویژگی‌هایی مانند صبر و شکیبایی، استقامت و قاطعیت در شرایط‌بحرانی، شجاعت و قدرت جسمانی بالا و در عین حال دلسوزی نسبت به سربازان و زیردستان، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. اینان مردانی بودند که ثابت کردند می‌توانند بار سنگین مسئولیت را به دوش بکشند، و جوامع ما، شاید در آینده‌ای نه چندان دور، دریابند بیش از آنچه که می‌اندیشند به فضائل رزمی نیازمندند و...  
    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 17
  • کتاب دایره المعارف مصور جنگجویان به تاریخ چند هزار ساله ی جنگجویان و جنگ افزارهای آنان پرداخته است.

    مطالب کتاب دایره المعارف مصور جنگجویان از 600 سال قبل از میلاد مسیح و با بررسی هوپلت های یونانی و لژیونرهای رومی آغاز میشود.

    سپس بر اساس ترتیب تاریخی روند کتاب رو به جلو حرکت میکند تا به زمان امروز میرسد.

    چه در میدان جنگ و چه بیرون از آن، که نگارش آن در قالبی جدید است.

    شما را به سفری پر ماجرا می‌برد.

    تا در میان تجربه‌های سربازان-از سامورایی‌های ژاپنی تا تفنگ‌داران آمریکایی کندوکاو کنید؛

    سربازانی که نبردهایی را از سر گذرانده‌اند.

    و بهای جنگ را پرداخته‌اند.

    ماجراهای مربوط به آموزش سربازان بخوانید.

    و شرایط زندگی در جبهه و درگیری‌ها در تاریخ 2500 ساله‌ی نظامیان و زندگی در خط مقدم را تجربه کنید.

    درباره‌ی فنون و تاکتیک‌های جنگی هر دوره مطالبی بیاموزید.

    و زره، یونیفرم، تجهیزات شخصی و سلاح‌های موجود در میدان نبرد را ببینید.

    این دایره المعارف مصور جنگجویان مملو از تصاویر، نقاشی ها و عکس از کتیبه های مختلف، در کنار نمایش لباس و تجهیزات گوناگون از سربازان و نیروهای نظامی است.

    این کتاب شما را به گردشی درون قلعه‌ها کشتی‌ها، تانک‌ها و هواپیماهایی می‌برد.که سربازان با آن‌ها به جنگ می‌رفتند؛ از کشتی‌های وایکینگ‌ها گرفته تا درون کابین بمب‌افکن‌های بی-17

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 21
  • کتاب کار، کار انگلیسی‌هاست نوشته جک استراو، علت بی‌اعتمادی ایرانیان نسبت به بریتانیا را بررسی می‌کند. آغاز این کتاب با سفر تفریحی استراو و همسرش در سال 1394 به ایران همراه است.

    نام این کتاب از یک ضرب‌المثل معروف گرفته شده که در کتاب «دایی جان ناپلئون» نیز شخصیت اصلی، پشت پرده هر اتفاق منفی و بدی را کار انگلیسی‌ها می‌دانست.

    اگر می‌خواهید بدانید که روابط ایران و انگلیس در سال‌های بعد چگونه پیش خواهد رفت، باید این کتاب را بخوانید. کتاب کار، کار انگلیسی‌هاست (The English job) موفقیت‌های دیپلماتیک اولیه جک استراو (Jack Straw) در پرونده هسته‌ای ایران را به تصویر می‌کشد.

    این کتاب بسیار ارزشمند است و جنبه‌های شخصی، سیاسی و تاریخی مسئله‌ای را در سه بعد به تصویر می‌کشد که همیشه دیگران به آن نگاه یک بعدی داشته‌اند. استراو کتاب را با فصل‌بندی بسیار خوبی به رشته تحریر درآورده است و با شیوه روایی جذاب، مرور مناسبی بر تاریخچه روابط ایران و بریتانیا از تاریخی که بدان دسترسی داشته تا زمان حال دارد.

    در بخش‌هایی از کتاب اشاراتی به آیت‌الله کاشانی، فدائیان اسلام، بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امام خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای، انتخابات سال 1388، پرونده هسته‌ای ایران و سایر مقامات گذشته و حال حاضر ایران شده است.

    چندین دیدگاه درباره کتاب کار، کار انگلیسی‌هاست:

    - ویلیام هیگ: «برای دهه‌ها وزرای خارجه بریتانیا درگیر چالش عظیم نحوه برخود موفقیت‌آمیز با رهبران ایران بوده‌اند. جک استراو با درک عظیم خود از فرهنگ، روانشناسی و تاریخ ایران که در این کتاب آن را نوشته از این هم فراتر رفته است. هرکسی که می‌خواهد بداند روابط با ایران در سال‌های بعد چگونه بهبود خواهد یافت باید این کتاب را بخواند. این اثر راهی را که خیلی از ما باید برویم نشان داده است.»

    - سرجان سایرز (رئیس سرویس اطلاعات مخفی 2014-2004): «جک استراو پیشتاز مذاکرات با ایران بود. این کتاب موفقیت‌های دیپلماتیک اولیه وی در پرونده هسته‌ای ایران در برابر واقعیت تلخ سیستم ایرانی را به تصویر می‌کشد. ایران همیشه منطقه‌ای راهبُردی بوده است حتی زمانی که آمریکاییان تحریم‌ها را جایگزین دموکراسی می‌کنند. خواندن کتاب جک برای کسانی که تشنه درک عمیق‌تر از پیچیده‌ترین و جالب‌ترین کشور خاورمیانه هستند توصیه می‌شود.»

    - بریجیت کندال (خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی): «کتابی که هم بسیار خواندنی است و هم برای فهم شخصیت جک استراو ضروری است. تحلیل استراو دربارۀ آنچه روابط ایران و انگلیس را شکل داده است، شفاف است. درک عمیق او از ایران به‌خوبی نمایان است و فراز و نشیب‌های ماجراهای او در ایران هم در زمانی که به‌عنوان وزیر خارجه بریتانیا به آنجا رفت و هم بعد از آن، دیده می‌شود.»

    - سرپیتروست ماکوت (سفیر سابق بریتانیا): «برای وزیر خارجه بسیار نادر است که آن‌چنان با یک کشور و روابطش با بریتانیا درگیر شود که دربارۀ آن کتابی بنویسد؛ اما این آن چیزی است که جک استراو انجام داده است. او درک عمیقی از تجربیات خودش را به ما نشان می‌دهد و با دقت تمام قرن‌ها روابط ایران و بریتانیا را به تصویر می‌کشد. او توصیه‌هایی برای هر دو طرف هم با خود دارد.»

    - لرد ریکتز (رئیس سابق سرویس دیپلماتیک و مشاور امنیت ملی): «برای جک استراو، ایران در آغاز مسئله‌ای عمومی بود و بعد به چالشی شخصی تبدیل شد. در کتابی خواندنی، او کشفیات خود از روابط پر فراز و نشیب بریتانیا و ایران را با نگاهی سیاستمدارانه بیان می‌کند و تناقضات این کشور را در فراسوی مرزهایش به تصویر می‌کشد.»

    در بخشی از متن کتاب کار، کار انگلیسی‌هاست می‌خوانیم:

    یک دهه قبل از جنگ جهانی اول، با انقلاب مشروطه امیدهایی زنده شد که توسط شاه همگی به باد رفتند. چون «اراذل» خواهان بازیافت قدرت استبدادی بودند که از دست داده بودند. آن دوران در مقایسه با دوران فاجعه باری که ایران در زمان جنگ تجربه کرد نسبتاً دوران بهتری بود و البته بیشترین تقصیر هم متوجه بریتانیا بود.

    ایران رسماً در جنگ بی‌طرف بود اما این به این معنی نبود که بتواند از آن به دور باشد. نبود نیروی دفاعی بزرگ با تسلیحات خوب که بتواند در مقابل متجاوز از خود دفاع کند، ایران را به منطقۀ جنگی تبدیل کرد. عثمانی‌ها مشغول جنگ با روسیه بودند. نیروهای روس با عبور از مشهد وارد ایران شدند و حتی بعد از قم و همدان به نزدیک تهران هم رسیدند. تعداد زیادی از نیروهای ارتش انگلیس (که اکثراً نیروهای هندی بودند) برای اشغال جنوب و جنوب غرب و محافظت از حوزه‌های نفت خام انگلیس و پالایشگاه آن عازم منطقه شدند. علاوه بر این‌ها بریتانیا، نیروی تپانچه داران جنوب فارس را هم تشکیل داد. نیرویی پانزدههزار نفره از قبایل حامی انگلیس که تحت فرماندهی افسران انگلیسی تشکیل شده بود.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 20
  •  

    کتاب «پیروزی» با نگاهی ریزبینانه، به فروپاشی امپراتوری بزرگ شوروی پرداخته است. این کتاب، موشکافانه سیاست‌ورزی‌های آمریکا و عملکردهای پنهانی را بررسی می‌کند که جنگ سرد را پدید آورد و تغییرات عظیمی که پس آن در شوروی شکل گرفت. پیتر شوایتزر نویسندهٔ کتاب «پیروزی»، جزئیات مهم و خواندنی تاریخی‌ای را با خواننده در میان می‌گذارد که جنگی مسالمت‌آمیز را از سوی آمریکا مطرح میکند .

     

    خلاصه کتاب پیروزی/ راهبرد پنهانی دولت ریگان برای تسریع در فروپاشی شوروی

     

    کتاب پیروزی با نام کامل «پیروزی: راهبرد پنهانی دولت ریگان برای تسریع در فروپاشی شوروی» با تحقیق بسیار و گفتگو‌های متعدد با رهبران و استادان برجستهٔ جنگ سرد گردآوری شده است. کتاب به چگونگی شکل‌گیری جنگ اقتصادی و از هم پاشیدن اقتصاد امپراتوری شوروی، به نقاط ضعف سیاست‌های شوروی و سیاست‌های پنهانی و تاثیرگذار آمریکا اشاره دارد که برای علاقمندان به علوم سیاسی و اقتصادی جذاب، خواندنی و به لحاظ تاریخی مهم و تاثیرگذار است.

     

    درباره ترجمه کتاب پیروزی

     

    انتشارات پارسه این کتاب را با ترجمه‌ی میرجواد سیدحسینی منتشر کرده است.

     

    جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

     

    در بخشی از این کتاب چنین می‌خوانیم که در واقع به اندیشه‌های ریگان در فروپاشی شوروی پرداخته است:

     

    «کیسی به رئیس‌جمهور گفت هر وقت ما سعی می‌کنیم کاری انجام دهیم: «آن کار مثل غربال نشت می‌کند. من قصد دارم عملیات مخفیانه‌ای انجام دهم که واقعا مخفیانه باشد.» ریگان بلافاصله موافقت کرد. این توافق جدید امتیاز سری بودن مطلق را به وجود آورد. گروه برنامه‌ریزی امنیت ملی نه تنها دربارۀ عملیات مخفیانۀ پیشنهادی مورد بحث قرار خواهند گرفت نیز اطلاع قبلی نداشتند. مدارکی که دستیاران کیسی تهیه کرده بودند در پایان جلسه به اعضا داده می‌شد و همان‌جا مورد بحث قرار می‌گرفت. گروه برنامه‌ریزی امنیت‌ملی می‌توانست به تنهایی و بدون اطلاعات کارکنان پشتیبانی تصمیمات خود را اخذ کند. جان لنچوفسکی، مسئول امور شوروی و اروپای شرقی در شورای امنیت ملی، چنین تعریف می‌کند: «ما اطلاع چندانی راجع‌به اتفاقات مخفیانه نداشتیم. کیسی خود عملیاتش را اجرا می‌کرد و بحث‌های سیاسی کمی انجام می‌شد. آن‌ها نمی‌خواستند هیچ‌گونه نشتی رخ دهد.»

     

    در قسمتی دیگر از این کتاب که به اسناد سیاسی آن دوره نیز اشاره دارد، چنین می‌خوانیم:

     

    «ژانویه 1981 واشنگتن دی سی به طرز عجیبی سرد بود. برف و باران، سرد و منجمد کننده بود و باد از روی رودخانه پتومک به تندی با سوز وحشتناکی می‌وزید. با وجود این، پیش بینی مشتاقانه‌ای در پایتخت کشور وجود داشت که می‌گفت انتقال قدرت در راه است. هنوز دو روز از مراسم تحلیف رونالد ریگان نگذشته بود که او ویلیام کیسی (مدیر انتصابی خود در سیا) را به دفتر بیضی شکل احضار کرد. از بسیاری جهات، امری غیرمعمول بود که رئیس مرکز اطلاعات در اوایل دوره ریاست جمهوری به طور خصوصی با رئیس جمهور ملاقات کند. به هر حال، باید بودجه‌هایی را تنظیم و چند سمت خالی را پر می‌کردند. نگرانی اصلی دولت جدید، اقتصاد بود. اما رونالد ریگان نه با رئیس مرکز اطلاعات خود، بلکه فقط با یکی از نزدیک‌ترین مشاوران مورد اعتماد خویش ملاقات می‌کرد. این اعتماد در تمام طول رقابت طولانی او آشکار بود. هنگامی که کیسی در ژانویه 1980 به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی او انتخاب شد، کمیته انتخاباتی ریگان از هم پاشید و دچار هرج و مرج شده بود…»

     

    درباره نویسنده کتاب پیروزی

     

    پیتر شوایتزر در 1964 به دنیا آمد، او علاوه بر مشاوره‌های سیاسی به نویسندگی نیز می‌پردازد. اثری دیگر از این نویسنده با عنوان پول کلینتون که در 2015 به چاپ رسید منش سیاسی و رویکردهای این نویسنده را در عرصه‌ی اقتصادی مطرح می‌کند.

     

    او رئیس موسسه پاسخگویی دولت (GAI)و سردبیر ارشد سازمان رسانه‌ای راست افراطی Breitbart News و عضو سابق موسسه محافظه کار هوور است.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 18
  • کتاب «پیشوا» اثری نوشته «سباستین هافنر» است که اولین بار در سال 1978 به چاپ رسید. «هافنر» در این پژوهش تحلیلی موجز و روشنگرانه در مورد «هیتلر» و تأثیرات او بر جهان، توانایی هایی خود را به عنوان ژورنالیستی تراز اول و یکی از نویسندگان برجسته در قلمرو آثار مربوط به آلمان و تاریخ مدرن اروپا به نمایش می گذارد. او مانند یک روانشناس ماهر، نقش های گوناگون «هیتلر» در زندگی اش را به توصیف می کشد: به عنوان یک انسان، سیاستمدار، ایدئولوگ و رهبر نظامی. اما روایت مجدد کارهایی که «هیتلر» به انجام رساند، هدف این کتاب نیست. درست است که «هافنر» این کارها و رویدادها را تشریح می کند اما از این طریق به مخاطبین نشان می دهد که «هیتلر» چرا دست به این کارها زد. «هافنر» کتاب خود را به بخش هایی مختلف از جمله موفقیت های «هیتلر»، تصورات غلط او و اشتباهات وی دسته بندی می کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 20
  • پس از انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران در سال 1979، همۀ تماس‌های دیپلماتیک میان ایالات متحده و ایران قطع شد. گرچه چند دهه از آن زمان گذشته است، روابط دو کشور خصمانه باقی‌مانده و بی‌اعتمادی متقابل آن را فرا گرفته است. با این حال ایران و آمریکا پیش از سال 1979 رابطۀ متفاوتی داشتند.

    پرداختن به رابطۀ تسلیحاتی ایران و آمریکا در دوران محمدرضا شاه برای تحلیل واقع‌بینانۀ روابط دو کشور در آن برهه، و بلکه امروز، ضروری است؛ این کتاب از اندک کوشش‌های دانشورانه در این حوزه به شمار می‌آید. مولف، که مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه غرب لندن است، نشان می‌دهد که فضای کلی جنگ سرد تعیین‌کنندۀ بسیاری از جنبه‌های رابطۀ تسلیحاتی تهران و واشنگتن پیش از سال 1979 بوده است. کتاب حاضر، به منظور ارزیابی این ادعا، میزان قابل توجهی از منابع آرشیوی آزادشده را افزون بر زندگی‌نامه‌ها و منابع دست دوم بررسی می‌کند تا رابطۀ تسلیحاتی ایالات متحده-ایران را به کلی بازسازی کند.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 21
  •  

    کتاب در جستجوی کلینگزور ؛ تلاشی است از ستاره ادبیات اسپانیا " خورخه ولپی" که ما را به سفری خارق العاده با ترکیب تاریخ ، سیاست و ادبیات به جهان علم با چاشنی جاسوسی می برد و اتفاقات شگفت انگیز را در آن تجربه می کنیم ، باشد که از خواندن آن لذت ببرید.

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 17
  • کتاب مهیجی است و سبک نویسندگی خاص وجذابی دارد . خواندن این کتاب را برای کسانیکه می خواهند سر از راز اسرار جنگ جهانی دوم در بیاورند ، توصیه می کنم،

    ‌ ‌ 0 ‌ ‌ ‌ ‌ 16